מכאן שהרפואה המשולבת, זו המנסה לעשות שימוש בשני העולמות, הקונבנציונלי והאלטרנטיבי, מתמקדת באדם לא פחות מאשר במחלה. ...
מתוך הערך: המדריך לטיפול בסוכרת

לאכול ולגדול - נספח 3

מתוך ויקירפואה

BabyEating.png

לאכול ולגדול - תדריך להזנת תינוקות, פעוטות וילדים במסגרת חינוכית
מאת שירותי המזון והתזונה המחלקה לתזונה, דיאטניות לשכות הבריאות שירותי בריאות הציבור, משרד הבריאות

לערכים נוספים הקשורים לנושא זה, ראו את דפי הפירושים: – המלצות תזונתיות, תזונה בילדים


הכנת ארוחות לילדי המעון תתבצע תוך שימוש במרכיבי טבלה זו בלבד.

בעמודה א מפורטות קבוצות המזון.

עמודה ב מפרטת את הקטגוריות הרלוונטיות בכל קבוצת מזון, מהם ניתן להכין את האוכל במעון.

עמודה ג מפרטת אלו תוספות ניתן שיהיו במזונות. ככלל, נקבע שאין להשתמש במזונות המכילים תוספות אלא אם הוגדר אחרת. כך אין להוסיף או להשתמש במזונות עם תוספת סוכר, אבקות, סירופים ורטבים וכל תוספת אחרת שאיננה מפורטת בטבלה.

א ב ג
קבוצת מזון תת-קטגוריה התייחסות לתוספות
מוצרי חלב חלב לשתייה ללא תוספות
יוגורטים ללא תוספות
גבינות עד 5% שומן ללא תוספות, למעט תבלינים ומלח
מוצרים ע"ב סויה טופו ללא תוספות, למעט תבלינים, מלח ומגבירי חוזק
משקה סויה פולי סויה, מים, מלח
שמנים צמחיים שמן אבוקדו ללא תוספות
שמן שקדים ללא תוספות
שמן קנולה (לפתית) ללא תוספות
שמן חריע ללא תוספות
שמן זית ללא תוספות
דגנים ופסאודו- דגנים כמו קינואה וכוסמת בכל צורת הכנה או אריזה (כגון: קלוי, מבושל, אפוי, מאודה, קפוא, מותפח, בשימורים, מונבט, או ארוז בוואקום) לא מטוגן. ללא תוספות, למעט מלח ותבלינים
קמח מדגנים מלאים (נטחן מהגרעין בשלמותו בלבד) ללא תוספות
פסטה מלאה לפי תקן ללא תוספות
קרקרים, פריכיות. 100% דגנים מלאים בלבד ללא תוספות
לחם, לחמנייה, פיתה ללא תוספות
קטניות כגון שעועית, חומוס, עדשים, אפונה יבשה וכד' גרעין בשלמותו כולל קטניות שבורות וקלופות. בכל צורת הכנה או אריזה (כגון: קלוי, מבושל, אפוי, מונבט, מאודה, קפוא, בשימורים, או ארוז בוואקום).
לא מטוגן.
ללא תוספות למעט מלח ותבלינים
קמח הנטחן מהקטנית בשלמותה 100% ללא תוספות
ממרח קטניות ללא תוספות למעט: תבלינים, טחינה, שמן זית, לימון ומלח
טחינה מזרעי שומשומין. שומשום מלא סלט טחינה ללא תוספות, למעט תבלינים ומלח
דגים שימורי דגים ללא תוספות, למעט תבלינים, מלח, שמנים צמחיים מקבוצת ה'שמנים הצמחיים' בטבלה זו
דגים (גולמיים) לא מעובדים. טריים או קפואים ללא תוספות
אפויים/צלויים/מתובלים ללא תוספות, למעט תבלינים, מלח
ביצים ביצים טריות בקליפתן
עוף עופות: טריים, מצוננים או קפואים (גולמיים). שלמים, או חלקים. ללא חלקים פנימיים. ללא תוספות
עופות: אפויים/צלויים/מתובלים ללא תוספות, למעט תבלינים, מלח
בשר בשר טחון: בקר/הודו/עוף (**) חומר הגלם הוא בשר גולמי ללא תוספות ללא תוספות מלבד ביצה, תבלינים, מלח
פירות בכל צורת הכנה או אריזה (כגון אך לא רק: קלוי, מבושל, אפוי, מאודה, קפוא, מרוסק, בשימורים, או ארוז בוואקום).

לא מטוגן.

לא מיובש (למעט פירות שיובשו בהקפאה ועברו תהליך שחזור לפני אכילתם).

למעט אבקות, ריבות, מיצים וקונפיטורות

ללא תוספות
ירקות בכל צורת הכנה או אריזה (כגון אך לא רק: קלוי, מבושל, אפוי, מאודה, מוקפץ, קפוא, בשימורים, מיובש או ארוז בוואקום).

לא מטוגן.

ללא תוספות למעט מלח ותבלינים

(*) * לכשיקבעו המלצות לסמל ירוק ללחם, הם אלו שיקבעו לגבי סוג הלחם המוגש.