מכאן שהרפואה המשולבת, זו המנסה לעשות שימוש בשני העולמות, הקונבנציונלי והאלטרנטיבי, מתמקדת באדם לא פחות מאשר במחלה. ...
מתוך הערך: המדריך לטיפול בסוכרת

לאכול ולגדול - עקרונות כלליים בהזנה בריאה

מתוך ויקירפואה

ערך זה נמצא בבדיקה ועריכה על ידי מערכת ויקירפואה,
וייתכן כי הוא לא ערוך ומוגה.


BabyEating.png

לאכול ולגדול - תדריך להזנת תינוקות, פעוטות וילדים במסגרת חינוכית
מאת שירותי המזון והתזונה המחלקה לתזונה, דיאטניות לשכות הבריאות שירותי בריאות הציבור, משרד הבריאות

לערכים נוספים הקשורים לנושא זה, ראו את דפי הפירושים: – המלצות תזונתיות, תזונה בילדים


  • שילוב חינוך תזונתי מותאם גיל:
  • יתקיימו פעילויות חינוך תזונתי לחיזוק התזונה הבריאה לקידום ולהטמעה של הרגלי אכילה בריאים
  • תעשה פעילות לעידוד אכילת ירקות, פירות דגנים מלאים וקטניות אם באמצעות משחק או על ידי הכנת אוכל משותפת וכדומה
  • תעשה פעילות למניעת בזבוז מזון תוך חשיבה על חינוך תזונתי של הילדים וההורים
  • הגשת תזונה בריאה והכללת פעילות חווייתית בריאה ילוו מסיבות ואירועים במסגרת. מומלץ שיתוף ויידוע הורים כבר בתחילת השנה
  • מומלץ לגדל גינת ירק שתספק חלק מהצרכים של הילדים ותהיה חלק מהפעילות החינוכית
  • יעשה שימוש במזון טבעי בלבד (מחומרי גלם גולמיים, המוכנים במקום ומוגשים מיד לאחר ההכנה). לפי הטבלה בנספח 3 בה מוצגים המזונות שניתן להרכיב מהם בלבד ארוחה
  • סלטי טחינה, חומוס סלטי/ממרחי ירקות או קטניות יהיו בהכנה ביתית בכל מקום שצוינו
  • חלב ומוצריו או תחליפיהם: חלב 3%, גבינות 5%, לבן/ יוגורט עד 5%, טופו, משקה סויה ללא תוספות וטחינה
  • ארוחת צהרים תכלול יום אחד בשבוע לפחות של מנה צמחונית (מקטניות כגון שעועית, אפונה, גרגירי חומוס, עדשים, סויה) לכולם. במשך החודש יופיעו לפחות 4 מנות צמחוניות מגוונות מקטניות שונות ובצורת הגשה שונה בהתאם לגיוון המופיע בטבלה של ארוחת צהרים צמחונית
  • מסיבות, חגים וחגיגות ימי הולדת: הכיבוד יהיה בריא כמו בכל יום. הייחודיות יכולה להתבטא בקישוט המזון, במשחקים, בהפעלות, בפעילויות שונות ובהפתעות שאינם ממתקים. הכיבוד יכלול ירק, פרי, מים ומאכל סמלי אחד המותאם לחג. ראו נספח 4 להצעות למאכלים סמליים לחגים. בימי הולדת תוגש מנת עוגה לילד וגם פעילות זאת תשולב בפעילות חינוכית מתאימה בלבד
  • חשוב לשבת ולאכול עם הילדים על מנת להוות דוגמה אישית לאכילה בריאה. חשוב מגיל צעיר להרגיל את הילדים לאכול כשהם יושבים ליד השולחן
  • מומלץ לשלב שיח בזמן הארוחה ובוודאי שאין להשתמש במסכים בזמן זה, לא באופן אישי, על ידי מלווה, ולא בצפייה קולקטיבית בשום צורה שהיא
  • הגשת המזון בצורה אסתטית ומעוררת תיאבון למרכז השולחן, באווירה נינוחה ורגועה: ניתן לקשט את תבניות ההגשה או את צלחות האוכל בירקות צבעוניים, תבלינים טבעיים שונים, או עשבי תיבול טריים ועונתיים
  • בחירת כלי אוכל מותאמים לגיל וכלי הגשה נאים למראה היוצרים אווירה מזמינה ונעימה לאכילה. כיסוי השולחן במפה מיועדת למזון בנוסף למפית נייר אישית
  • יש להשתמש ככל שניתן בכלים ובמפות רב פעמיים השומרים על הקיימות
  • תתקיים הערכת צריכת מזון והפקת לקחים אחת לחודש. יש לוודא שלא נזרקות כמויות משמעותיות של עודפי מזון. חשוב לתכנן באופן מושכל את רכישת המזונות והשימוש בהם